يك حركت خوب

آقاي آواژ و گروهي از دوستان پاك، حركتي را شروع كرده اند در راستاي كسب و كار پاك. (اينجا)

در ميان شاخصه هاي رفتاري ام، پارامتر C من هميشه مرا واداشته كه اول به فكر تعريف هدف و انگيزه و تعريف جامع و مانع آن در حد توان، باشم، بعد به فكر اجرائي نمودن آن. همين است كه شايد خيلي ايده هايم هرگز راه به جائي نبرده است، شايد هم همين است كه در خيلي موارد با نتيجه گراها توافق نداشته ام.

آقاي آواژ اما داستان ديگري است. وقتي به هدفي فكر ميكند، تمام سلولهايش در راستاي آن هدف ميجنبند. به نظرم اين نظر سنجي ايشان هم از همين نوع است. با تمام وجود براي آن انرژي صرف ميكند. كاري كه من خيلي مواقع شايد از آن عاجز بوده ام.

ايشان را در گردآوري اطلاعات كمك كنيم تا گام اول محكم برداشته شود، تا گامهاي بعدي انشاالله محكم تر.

سربلند باشيد

مشكلات شركتهاي كوچك

هر وقت صحبت از مسائل مديريتي ميشود، مديران شركتهاي كوچك فورا اين مسئله را به درستي مطرح ميكنند كه شركتهاي كوچك نميتوانند به اين كارها چنان كه بايسته است، بپردازند و منابع كافي براي اين كارهاي حجيم، ندارند.

اين حرف درست است، اما واقعاً چاره چيست؟ به خصوص در بحث منابع انساني، شركتهاي كوچك چه كارهائي بايد انجام دهند؟

ادامه نوشته

انواع روشهاي فروش

فروش يكي از حوزه هاي مورد علاقه در تقريبا تمام سازمانهاست. اما هر سازمان، محصولات يا خدماتش را به نوعي ميفروشد، به عبارت ديگر براي هر سازماني نوعي از فروش مناسب است.

اين نكته ساده اي است كه ضمن آگاهي همه از آن، بسياري اوقات در عمل از آن غفلت ميشود.

ادامه نوشته

آموزش و توسعه مديران سازمان

بسياري از عزيزاني كه به ما مراجعه ميكنند،‌ ميخواهند مديران موجود را ارتقا و توسعه دهند. باور اوليه و عمومي هم اين است كه اين مهم، بيشتر نيازمند آموزش است. نقش آموزش، البته اگر مناسب و متناسب، هم با كار و هم با شاخصه هاي رفتاري فرد باشد، بي بديل است. اما جنبه هاي مهم ديگري هم هست، كه متاسفانه كمتر مورد توجه قرار ميگيرند.

ادامه نوشته

بی انگیزگی عمومی

گاهی چنین به نظر میرسد که همه در سازمان بی انگیزه شده اند، فقط می آیند که آمده باشند. هیچ کاری درست پیش نمیرود و ...

مدیران هم در به در در جستجوی مشکل هستند، چون هزینه های سازمان جاری و برقرار است. راستی مشکل کجاست؟

ادامه نوشته

مدير الگو

آقاي واحد بازهم يك مطلب جالب نوشته اند (اينجا) كه فكر كردم من هم چند جمله اي در موردش بنويسم.

در ميان شيوه هاي مديريت، شيوه اي داريم كه علما به آن Managing by example ميگويند. يعني مدير با رفتارش، با كارهايش، يك الگو ميشود براي همكارانش و بدون آنكه بگويد، ميگويد. اين يك هنر است كه همه ندارند و البته هميشه هم كاربرد ندارد.

خاطره آقاي واحد و من و بقيه كساني كه از اين دست خاطره ها دارند، از اين نوع است. اما چطور؟

ادامه نوشته

رسیدگی به منابع انسانی، تا کی؟

وقتی صحبت از ضرورت توجه به همکاران میشود، همیشه این سوال مطرح میشود که تا کی باید به همکاران رسیدگی کرد؟ مراقب بی انگیزه نشدن آنها بود؟ برایشان مسیر شغلی فکر کرد؟ و ... این خیلی زمان بر است. خوب واقعاً انتهای این کارها تا کجاست؟ واقعاً تمام سازمانها به یک بخش عریض و طویل منابع انسانی نیاز دارند؟

ادامه نوشته

تعریف مدیر خوب

این روزها با هر کس صحبت میکنی، دنبال یک مدیر خوب است، اما وقتی وارد بحث میشویم، میبینیم تعریفها از مدیر خوب خیلی (واقعاً خیلی) با هم فرق دارد (مثلاً اینجا). راستی تعریف مدیر خوب چیست؟

ادامه نوشته

موفقيت در مصاحبه استخدامي

استخدام و مصاحبه هاي استخدامي يكي از موضوعاتي است كه هميشه مورد توجه كارجويان و سازمانها بوده است. اما آيا تعريف درست از موفقيت در مصاحبه هاي استخدامي چيست؟

ادامه نوشته

تدوين مقتضيات رفتاري شغل

قبلاً در مورد ضرورت و اهميت تدوين الگوي رفتاري شغل صحبت كرده ايم (مثلا اينجا) اما اين مسئله آنقدر مهم است و تازگي هم چند مورد مطرح شده كه به نظرم رسيد باز هم در مورد آن جاي صحبت هست.

ادامه نوشته

در مورد S ها

در مورد مزایای و نیز نیازهای رفتاری High S ها قبلاً کم ننوشته ام. اما بنا به درخواست یکی از خوانندگان محترم چند کلمه دیگر هم اینجا اضافه میکنم که مفید به نظرم رسید.

ادامه نوشته

رغبت به کار

اینکه از کاری که میکنیم لذت ببریم، یا حداقل به انجام آن رغبت داشته باشیم، خیلی مهم است. این مسئله هم به نفع فرد است و هم به نفع سازمان.

در این زمینه معیارها و روشهای مختلفی وجود دارد. توماس هم در این مورد ابزارهائی برای کشف میزان تطابق مقتضیات شغل و شاخصه های رفتاری شاغل دارد که مفصلاً در مورد آن صحبت کرده ام.

اخیراً آقای امیر مهرانی کاری را شروع کرده اند که اسمش را گذاشته اند "کار با میل" البته نه ایمیل، منظور از میل همان میل و رغبت است. بر اساس آنچه تا به حال از ایشان و ایده های زیبایشان دیده ام، باید منتظر یک کار جالب دیگر باشیم.

اینکه یک کارمند یا مدیر فروش، با میل بفروشد و با میل با مشتریان تماس بگیرد یا از روی اجبار، اینکه با عشق وبلاگ را بنویسی یا از روی اجبار گزارش کارت را بدهی، اینکه با میل و رغبت و اشتیاق در مورد موضوعی تحقیق کنی یا فقط برای راضی نمودن مدیر، ناگفته پیداست که چقدر فرق دارد.

بنشینیم و ببینیم و بیاموزیم.

سربلند باشید


نمايشگاه كار

دانشگاه صنعتي شريف دومين نمايشگاه كار را در مهر ماه سال 1391 برگزار ميكند. در اين نمايشگاه به شركتها غرفه ميدهند تا خود را معرفي كنند، حدود 40 غرفه، هر غرفه حدود يك ميليون تومان.

در كنار نمايشگاه، كارگاههائي هم برگزار ميشود، كه عنوانشان جالب است، از محتوا و مدرسين اطلاعي نيافتم.

به نظرم اقدام خوبي است كه بايد فراگير شود. تجربه شركت در يكي دو نمونه خارجي را داشته ايم و دلم ميخواهد كمك كنيم، مثلاً يك كارگاه مجاني برگزار كنيم. فعلاً فرم تماس با ماي سايت خراب است. بايد به نوعي صدايمان را به گوششان برسانيم...

به نظرتان مفيد است؟

سربلند باشيد

نمونه یک تحلیل رفتاری

فکر کردم خوب است نگاهی به یک تحلیل رفتاری واقعی بکنیم. این تحلیل مربوط به یک فرد واقعی در یک سازمان است. این فرد داوطلب استخدام برای سمت رئیس کارگاه در یک شرکت پیمانکار تاسیساتی بوده است.

در این مطلب فقط به سرفصل موارد اشاره میکنم و سعی میکنم با مفاد منحنی های رفتاری آشنا شوید.

شکل منحنی های رفتاری این فرد به شکل زیر بوده است:

ادامه نوشته

ارسال رزومه:آري، مراجعه:خير!

در بحثي كه در مورد استخدام داشتيم، چه در اين وبلاگ و چه در وبلاگ رادمان و بهساد و ساير دوستان، يكي از مشكلاتي كه مطرح شد اين بود كه رزومه ميفرستند اما براي مصاحبه مراجعه نميكنند. اين مسئله خيلي براي مديران عجيب بود. اما راستي چرا؟

ادامه نوشته

انتخاب استراتژي: بقا يا توسعه؟

اگر به فكر تدوين استراتژي براي سازمانتان افتاده باشيد، يا حتي خودتان تصميم گرفته باشيد كه استراتژي سازمانتان را تدوين كنيد، يكي از اولين و كليدي ترين سوالهائي كه با آن مواجه بوده اين است: راهبرد كلي شما بقاست يا توسعه؟

پاسخ به اين سوال خيلي مهم است.

ادامه نوشته

نیازهای آموزشی

وقتی شاخصه های رفتاری تعیین شد، بسیار اتفاق می افتد که لازم است فرد یک یا چند مورد از شاخصه های خود را تغییر دهد.

این کار کاملاً امکان پذیر است اما توفیق در آن به چند عامل بستگی دارد:

ادامه نوشته