مشكل تعامل و ارتباطات
يكي از شاخصه هاي رفتاري كه تقريباً در همه مدلهاي رفتاري به آن توجه ميشود، شيوه (نه قدرت) تعامل فرد با محيط است. اين شاخصه در ميان ايرانيان شدت قابل توجهي ندارد. چرا چنين است و پيامدهاي آن در سازمان چيست؟
چرا تعامل مهم است؟
براي يك مدير قدرت تعامل مهم است چون:
- بايد بتواند براي تصميم گيريهايش اطلاعات لازم را بخواهد و دريافت كند.
- بايد بتواند تصميم هايش را به ديگران منتقل كند.
- بايد به ديگران بگويد كه چه انتظاري از آنها دارد.
- بايد بتواند از اقداماتش دفاع كند.
براي هر فرد قدرت تعامل مهم است چون:
- بايد بتواند با همكارانش در هر سطحي همكاري كند، كار يك نفره تقريباً وجود ندارد.
- بايد بتواند دلايلش را ارائه كند.
- بايد بتواند كارهايش را ارائه كند، كسي ما را كشف نميكند.
اگر تعامل نكنيم چه ميشود؟
- وقتي تعامل نميكنيم، يا خودراي، يا ترسو، يا كناره گير ارزيابي ميشويم.
- وقتي تعامل نميكنيم، تنها بر اساس خودمان كه محدود است،قضاوت ميكنيم يا تصميم ميگيريم.
از همه مهمتر، وقتي تعامل نميكنيم، نميتوانيم بحث كنيم، بحثهاي ما هميشه يا منجر به قهر ميشود يا دعوا. در بسياري از سازمانها، مديران توانمندي هستند كه به علت عدم تعامل، تبديل به جزايري ميشوند كه كارشان نمودي ندارد، همه فقط تا هنگامي كه به شدت از آنها خواسته شود، با اين گروه همكاري ميكنند، همكاري داوطلبانه اي در كار نيست. اين مديران تنها ميمانند و لذا با استفاده از قدرتشان، به جاي قانع كردن افراد، روز به روز تنها تر و نامحبوب تر ميشوند.
اما چرا تعامل نميكنيم؟
ما اين خرده فرهنگ را داريم كه "مشك آن است كه خود ببويد" اما اين هميشه درست نيست، افراد فرصت ندارند كه تمام مشكها را بو كنند، بايد آنها را كمي هدايت كرد. بايد رايحه اي از فرد متصاعد بشود تا به مشامي برسد. فكر ميكنيم كه تعامل يعني خود نمائي! اما واقعاً اينطور نيست.
بايد مفاهيم درست را از تعامل درك كنيم، بايد ياد بگيريم كه در سازمان، تمام نظرات را بشنويم و حتي آنها را بخواهيم، كسي نبايد بدون نظر به جلسه بيايد و نبايد بدون اظهار نظر از جلسه خارج شود. در بسيار از افراد (به خصوص S ها) تا از آنان خواسته نشود، نظر نميدهند، پس ميتوانيم براي توسعه فرهنگ تعامل از همه بخواهيم كه براي ارائه نظر در جلسات آماده باشند و حتما نظر بدهند. شرح بدهند، و به ديگران (معمولاً D ها) هم اجازه ندهيم كه آنها را در نطفه خفه كنند.
اشاعه فرهنگ تعامل مزاياي زيادي براي سازمان دارد و توصيه ميشود كه مديران به طور روز مره فرهنگ تعامل را در سازمان اشاعه دهند. تعاملگران خوب، هم در فروش، هم درنمايندگي سازمان در جلسات، هم در آينده نگري، بهتر عمل ميكنند و از سوي ديگر با اشاعه فرهنگ تعامل، تنشهاي سازماني تبديل به بحثهاي سازنده ميشوند.
مديران عزيز، فرهنگ تعامل را توسعه دهيد، اين يكي از ماموريتهاي اصلي مديران و رهبران سازمان است.
سربلند باشيد
-